Primul zbor cu avionul: bagaj, aeroport, chek-in, mituri și frica de zbor

Primul zbor cu avionul: bagaj, aeroport, chek-in, mituri și frica de zbor (link în descriere)
Pasul 1. Cumperi bilet spre o destinație de vis, pe cât posibil low-cost, adică de la 5 euro în sus. Diferența față de un zbor scump este că nu vei primi nimic de mâncat, vechi și fără gust.
Pasul 2. Faci chek-in online și ți se alocă locuri gratuite în mod aleatoriu. Listezi fiecare bilet pe pagină A4.
Pasul 3. Te prezinți la aeroport cu vreo 2 ore mai devreme. Vei vedea panouri pe care scrie fiecare zbor și ghișeul la care se poate face chek-in în aeroport. Dacă nu ai făcut chek-in acasă, îl faci aici, dar costă.
Pasul 4. Nu știi încotro s-o iei, așa că te uiți după vreo coadă la ceva, și unde o vezi, te duci. Acolo e Security. Iei 2-3 tăvi de pe unde le vezi, le pui pe bandă și-n ele îți așezi bagajul de mână din care scoți tableta și punga de lichide, pe care o vom detalia mai târziu. Pui acolo și haina, și ghetele, iar dacă nu mai ai nimic de metal pe tine, treci prin poartă, în timp ce bagajele sunt scanate și vor trece odată cu tine, dacă totul e în ordine. Le recuperezi și te duci pe un scaun unde te îmbraci, te încalți, îți reașezi lucrurile scoase din bagaj și mergi înainte, până la control pașapoarte.
Evident, dacă la trecerea prin poartă ai făcut bip, scoți la control tot ce bipăie și vezi cu ce mai rămâi, pentru că tot ce nu respectă regulile va fi aruncat, de exemplu: sticle de apă, ceai, creme, rujuri, parfumuri, etc. Atenție, în caz că transporți lucruri interzise (arme, droguri, foarfeci, cuțite, etc.), vei lua și amendă!
Acest control se face și ține de regulile obligatorii pe aeroport, nu ține de compania de zbor.
Pasul 5. Ajungi la controlul pașapoartelor. Dai pașaport sau carte de identitate și bilet, se verifică dacă nu ai interdicție de a ieși din țară, și gata, treci în zona free.
Atenție: în zona de trecere a frontierei fotografiatul este strict interzis!
Pasul 6. Dacă ai ajuns aici mai devreme cu mai mult de 30 de minute, te uiți pe monitoare la ce poartă e zborul tău, bei o cafea sau stai pe scaun până începe îmbarcarea. Aici poți cumpăra o sticlă de apă, că nu te mai controlează nimeni, dar să aibă loc în bagaj sau în buzunar. Când se anunță zborul te așezi la coadă, lași să treacă întâi cei cu prioritate la îmbarcare, că au plătit pentru asta, apoi te duci și tu (veți ajunge toți în același autobuz, de unde veți coborî în orice ordine). În fața porții de îmbarcare va fi un măsurător de bagaje, și probabil că unele companii de zbor sunt foarte stricte și chiar îl folosesc, altele sunt mai permisive și nu-ți măsoară bagajul, dar tu-ți asumi riscul.
Pasul 7. Ori treci prin burduf (un coridor) și intri direct în avion, ori vă ia un autobuz sau două și vă duce până la avion, unde puteți face și un selfie cu aeronava. Intri și-ți ocupi locul alocat gratuit, sau stai unde vrei, și când vine cel care l-a cumpărat, îi ceri voie să faceți schimb. De obicei acceptă cu amabilitate, lucru pe care îl vei putea face și tu, dacă altcineva îți va propune.
Însoțitorii de bord efectuează o demonstrație de safety, prin care arată cum se folosesc centurile de siguranță, măștile de oxigen, vestele de salvare și unde sunt ieșirile de siguranță.
Nu mai rămâne decât să-ți pui centura, telefonul pe mod avion, bagajul la locul lui, și să te bucuri de o călătorie de vis, printre nori și mai ales deasupra lor, unde vei vedea un soare strălucitor, chiar dacă la plecare era ceață, vânt și vreme rea. Avionul se află la altitudinea de 11.000 de metri și se deplasează cu 800 de kilometri pe oră, afară sunt -60 de grade Celsius, iar tu plutești deasupra unei mări albe de nori pufoși.
Pasul 8. Ajuns la destinație, vei trece iar de controlul pașapoartelor, dar acesta va fi ultimul control, după care vei fi liber să te descurci cum vei știi într-o țară străină, adică să începi o aventură minunată. Dacă chiar nu ai habar de nimic și nici engleză nu știi ca să întrebi la biroul de informații, atunci ascultă bine în jur și când auzi românește, du-te și întreabă-i, poate ei știu cât de cât c eva.
Și acum câteva explicații, pe larg:
În avion șeful cel mai mare este comandantul aeronavei, al doilea este însoțitorul de bord-șef, al treilea este pilotul secund.
La decolare, la urcarea și trecerea printre nori, ca și la aterizare, se percep ușoare legănări numite turbulențe, care sunt firești și nu prezintă niciun pericol, chiar dacă zborul are loc în condiții nefavorabile, cum ar fi ploaie, ceață, vânt. Uneori avem impresia că avionul se rupe în două, dar fiți liniștiți, nu se joacă nimeni cu siguranța oamenilor, avioanele sunt testate pentru a rezista în condiții mult mai grele, iar piloții, chiar dacă sunt tineri și uneori par niște copii, au multe ore de zbor, sunt testați și supravegheați, pe lângă faptul că 90% din zbor se face pe pilot automat.
Turbulențele sunt ca gropile din asfalt când mergi cu mașina, adică inconfortabile dar nu periculoase, avionul fiind construit ca să reziste la orice.
Dacă avionul este lovit de fulger nu e nicio problemă, asta se întâmplă mereu. Nici dacă se opresc motoarele nu e grav, avionul putând să planeze 11 km pentru fiecare 1500 de metri altitudine. Motoarele sunt sigure, fiind verificate zilnic de mecanici, ingineri și piloți, iar cedarea unui motor se simulează la fiecare 6 luni, pentru antrenamentul piloților, care sunt pregătiți pentru a duce avionul la destinație în orice condiții și chiar sunt pregătiți pentru cele mai negre scenarii.
Ploaia torențială sau înghețul nu sunt periculoase, doar aterizarea va fi mai brutală pe o pistă udă, cu puțin disconfort pentru călători, dar fără niciun pericol.
Tot ce trebuie să faceți este să legați centurile de siguranță și să vă păstrați calmul.
După trecerea peste 10 km înălțime zborul va fi plăcut, acolo condițiile atmosferice fiind nesemnificative, iar după cum se știe, cele mai multe accidente se petrec la decolare și la frânare.
În caz de decompresie există măști deasupra fiecărui scaun, în care oxigenul durează 15 minute, timp suficient pentru ca pilotul să ia măsurile necesare pentru redresarea situației, respectiv coborârea la 3000 de metri, unde se poate respira liber. Deoarece leșinul de produce în 20 de secunde, regula este să-ți pui întâi propria mască de oxigen, ca să-i poți ajuta apoi pe copii sau pe cei apropiați.
La îmbarcare nu se face control de sănătate, deci atenție la microbi, mai ales că nici timp de făcut curățenie nu este decât 10 minute, cât stă avionul la sol. Nu se face nici control de corectitudine, deci atenție: se fură bani, telefoane, laptopuri, etc.
Tarifele unui zbor cu avionul încep de la 5 euro pentru o călătorie doar cu bagaj de mână, iar tot ce e în plus costă. Dacă nu ai cumpărat un loc, acestea se alocă la chek-in gratuit și aleatoriu, deci chiar dacă cumperi două bilete deodată, locurile nu vor fi unul lângă altul. Poți cumpăra, dacă mai găsești liber, un loc preferențial, cu 10-15 euro din aeroport, dar de regulă nu e nevoie, pentru că toată lumea face schimb de locuri în avion.
Trebuie să te prezinţi la poarta de îmbarcare cu cel puţin treizeci (30) de minute înainte de ora de plecare programată. Procedura de îmbarcare se încheie cu douăzeci (20) de minute înainte de ora de plecare. Dacă ajungi mai târziu la poarta de îmbarcare, nu vei fi acceptat în călătorie. Pentru a călători cu un zbor ulterior, ţi se va solicita să efectuezi şi să plăteşti o nouă rezervare.
Pentru toate zborurile operate cu scaune alocate, compania își rezervă dreptul de a aloca sau realoca scaunele în orice moment, chiar şi după îmbarcarea în aeronavă, din motive operaţionale, de siguranţă şi de securitate.
Piloții și însoțitorii de zbor trec printr-un punct de securitate asemănător cu al nostru, dar au altă poartă.
Cea mai stabilă parte a avionului este la mijloc, în zona aripilor, de unde se văd și cele mai frumoase priveliști.
Turbulențele se resimt mai bine în partea din spate a aeronavei.
BAGAJUL
În funcție de compania de zbor, toți pasagerii au dreptul să aducă la bord un bagaj mic de mână care trebuie să intre sub scaunul din față, de exemplu la Ryan Air: 40cm X 20cm X 25cm, maxim 10 kg ( geantă de mână, geantă de laptop sau un ruscac mic).
Dacă plătești în plus, mai poți lua un bagaj de 10 kg, care trebuie să intre în măsurător (să nu depășească 10 kg și dimensiunile de 55cm X 40cm X 20cm) sau bagaj de cală de 10 kg (55cm X 40cm X 20cm), care trebuie plasat la biroul de depozitare a bagajelor înainte de a trece de punctul de securitate. Asigură-te că scoți obiectele de valoare din bagaje la poarta de îmbarcare dacă acestea trebuie transferate la cala aeronavei.
Măsurătorul se pune la poarta de îmbarcare și oricine își poate măsura bagajele. Cele cu greutate excedentară sau supradimensionate vor fi refuzate la poarta de îmbarcare sau, dacă este posibil, vor fi transferate în cala aeronavei contra unei taxe. Bagajul de cală costă 40 de euro.
În practică, atunci când am fost noi, nimeni nu a măsurat niciun bagaj, chiar dacă unii au depășit limitele admise, adică regulile nu se respectă mereu cu strictețe, dar e bine să le respecți pentru că nu se știe cum nimerești.
Este voie să iei mâncare în avion (solidă, nu geluri și creme), câteva medicamente uzuale, de cap, burtă, gât, dar dacă sunt antibiotice îți trebuie rețetă. Și telefon ai voie, dar să-l pui pe mod avion – deoarece ar fi periculos ca 200 de telefoane să caute în același timp rețeaua. Poți lua și o tabletă, dar s-o scoți separat în tavă, la control.
E voie cu apă în avion? Mulți zic că nu, alții că da. Răspunsul este: da, cu respectarea condițiilor de transport apă, creme, geluri:
- Lichidele transportate trebuie să se afle în recipiente de maxim 100 ml
- Toate lichidele trebuie să fie transportate într-o singură pungă din material plastic, transparentă, resigilabilă, cu dimensiuni de până la 20 cm x 20 cm şi un volum total de până la un litru
- Trebuie să poţi închide complet punga şi să o poţi introduce în bagajul de mână
- Punga cu lichide trebuie să fie scoasă din bagajul de mână pentru a fi scanată separat
Obiecte interzise: explozivii și substanțe incendiare, ulei ce depaseste 1 litru in volum. Tigari electronice. dispozitivele cu baterii de ioni de litiu ce depasesc 160 de Wati, pungi inteligente care nu permit eliminarea bateriei cu litiu. Vopseluri, pocnitori, artificii, becuri economice.
Nu ai voie să iei băuturi fierbinţi la bordul aeronavei sau să consumi alcool adus de tine.
Bagajul de cală se pune pe banda de bagaje, este cântărit și i se pune o etichetă. Înainte de asta, îl poți înveli într-o folie la puncte de lucru care se văd peste tot, fapt care nu-l va feri de șocuri, deci atenție la obiectele fragile, că se vor sparge sigur.
CHEK-IN
Check-in-ul online se deschide cu 60 de zile înainte de ora de plecare programată pentru clienţii care au achiziţionat un scaun alocat.
Se poate aloca un loc gratuit pentru fiecare client, cu condiţia ca acesta să efectueze check-in-ul online cu 2 zile şi până la 2 ore înainte de fiecare zbor rezervat. Dacă-l faci la aeroport, costă conform tarifelor fiecărui operator de zbor (5-10 euro sau chiar mai mult).
După chek-in, trebuie tipărit biletul (boarding pass-ul) pe pagină A4.
Transportul la aeroport
Dacă nu ești din București și ajungi cu trenul, caută direct București Aeroport Otopeni. Vei schimba trenul în Gara de Nord cu trenul spre Slobozia, mergi 5 stații și cobori la P.O.Aeroport, unde așteaptă un microbuz care te duce până în aeroport Plecări.
Alte linii din București:
Linia Expres 780 leagă Aeroportul Internațional Henri Coandă de Gara de Nord.
Linia Expres 782 leagă Aeroportul Internațional Henri Coandă de Complexul Comercial Băneasa SA.
Linia Expres 784 leagă Aeroportul Internațional Henri Coandă de Centrul Bucureștiului (Piața Unirii) – linie rapidă.
Linia Expres 783 leagă Aeroportul Internațional Henri Coandă de centrul Bucureștiului.
Această linie circulă atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte, când autobuzele se succed la intervale de 40 de minute.
Stațiile de autobuz sunt localizate în fața Terminalului Sosiri și în fața Terminalului Plecări.
Preţul unei călătorii pentru linia expres este de 3,5 lei.
Cartela magnetică cu două călătorii costă 7 lei.